0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Andreas Merrald
Foto: Andreas Merrald
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Regeringen vil nedsætte taskforce om mistede 112-opkald

Det er utilfredsstillende, at borgere ikke får hjælp straks, når de ringer 112, siger sundhedsminister.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Regeringen vil sætte gang i et arbejde, der skal sikre, at borgere kommer igennem til 112-vagtcentralen og får hjælp med det samme, hvis de har behov for det.

Det siger sundhedsminister Magnus Heunicke (S) i et samråd om manglende eller sene besvarelser af opkald til vagtcentralen.

»Regeringen vil nedsætte en taskforce, som skal sikre, at vi har tilstrækkelig robusthed og tryghed i de telefoniske 112-systemer,« siger ministeren under samrådet.

Denne taskforce skal indlede sit arbejde i år. Regeringen »finder ikke sagen tilfredsstillede«, tilføjer han.

Men Magnus Heunicke siger samtidig, at ansvaret hører hjemme hos regionerne, og derfor forventer han, at regionerne får styr på det.

Berlingske afdækkede tidligere i år, at rigtig mange 112-opkald ikke bliver besvaret med det samme.

Det er blevet omtalt som et »mistet opkald«, når et opkald ikke er blevet besvaret inden for 22 sekunder.

Sundhedsministeren siger, at han ikke kendte til problemerne med 112-vagtcentralen, før Berlingske skrev om sagen.

»Ringer man 112, skal man hurtigt få de rette mennesker i røret, som kan sende en ambulance, hvis der er behov for det,« siger Heunicke.

Nye Borgerliges Lars Boje Mathiesen kalder det »dejligt, at der bliver rykket på det her« med en taskforce.

DF er mere skeptisk. Peter Skaarup (DF) kalder sagen en skandale.

»Det skal rettes. Ingen tvivl om det. Regeringen vil nedsætte en taskforce. Hvor lang tid skal der gå, før den barsler, og nogle vil rette op? Skulle vi ikke gøre noget før? Der er noget, som tyder på, at vi skulle gøre noget før,« siger Skaarup.

For Kirsten Normann Andersen (SF), som har stillet spørgsmål til ministeren, er det centrale, hvorfor politikerne og andre ikke kendte problemet. Hvorfor kommer det først frem, når medierne beretter om det?

Medarbejdernes ytringsfrihed skal styrkes, mener hun.

»De har en oplevelse af at stå i en situation, der er ekstremt kritisk, og de oplever ikke at have den ledelsesmæssige opbakning til at gøre noget.«

Kirsten Normann Andersen mener, at der er behov for en ledelsesreform, hvor der skabes mere åbenhed, og ’Rockwool-laget’ i ledelsen skal væk.

Ministeren anerkender, at der skal være en kultur og struktur, hvor sådanne meldinger skal videre, så problemet kan løses.

Liselotte Blixt (DF) mener, at der »mangler meget« i forhold til den aftale, som Folketinget har lavet på området.

»Derfor er det også noget, der skal lande på ministerens bord,« siger hun.

ritzau

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage