0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Peter Klint
Foto: Peter Klint

En slags værnepligt i plejesektoren for medicinstuderende kunne afhjælpe manglen på plejepersonale, skriver Birgitte Franck. Arkivfoto fra plejehjemmet Holmegårdsparken i Charlottenlund.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.sundhedsmonitor@pol.dk

Debat: Indfør værnepligt i plejesektoren før medicinstudiet

Hvis det blev obligatorisk at arbejde mindst et halvt år i plejesektoren, før man startede på medicinstudiet, kunne man både afhjælpe rekrutteringsproblemerne i plejesektoren og klæde kommende læger bedre på, skriver medlem af Ældrerådet på Frederiksberg Birgitte Franck.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Enhver, der følger med i ældrepleje – såvel den der tilbydes i hjemmet, som den der ydes på plejehjem – ved, at en katastrofe er nært forestående, fordi man ikke kan få sosu-assistenter og -hjælpere nok.

Det kan også være vanskeligt blot at skaffe vikarer. Man ved det på Borgen, og man ved det i de fleste kommuner – måske bortset fra Vestjylland, der har fundet en model til at løse problemet. Samtidig ved vi, at antallet af ældre er støt stigende, hvilket også på sigt vil betyde, at flere vil får brug for hjælp i alderdommen.

Jeg efterlyser en slags værnepligt, hvor man arbejder i plejesektoren et halvt år, før man kan komme ind på lægestudiet

Birgitte Franck, medlem af Ældrerådet på Frederiksberg.

Da jeg blev student for 55 år siden, skulle jeg tjene penge efter endt eksamen. Jeg blev ufaglært sygehjælper på det daværende kommunehospital med 12 senge pr. stue og patienter, der lå i månedsvis på hospitalet, hvor de enten døde eller langt om længe fik en plejehjemsplads. Jeg var langt nede i hierarkiet, så der var ikke så meget personale, der talte til mig. Jeg blev oplært i at redde senge. Skulle jeg være blevet oplært i andet, så har jeg glemt det.

Mit studenterjob lærte mig at omgås mennesker

Der var travlt, men når der var tid i overskud, så talte jeg med de patienter, der kunne tale, eller til dem, der kunne lytte men ikke længere havde ord. Jeg husker bagerdamen, som jeg på en eller anden måde fandt ud af, havde haft en forretning nær på mit hjem. Hende snakkede jeg til, og det var klart, at hun forstod. Det forstod hendes slægtninge ikke, da de blev hidkaldt.

Mit studenterjob lærte mig noget om at omgås ældre mennesker, og især husker jeg deres håb og optimisme med hensyn til fremtiden.

Engang havde vi militær værnepligt i Danmark. Jeg efterlyser en slags værnepligt, hvor man arbejder i plejesektoren et halvt år, før man kan komme ind på lægestudiet.

En ting er at have høje karakterer og klare sig godt bogligt. Noget andet er at have forståelse for og indsigt i andre mennesker. Jeg vil bruge det fortærskede ord ’næstekærlighed’, som måske er en reminiscens fra gamle dage. - Men hvis man på nogen måde skal løse den nærtstående katastrofe, som jo er soleklar, for de mennesker, der ikke får tilstrækkelig hjælp, så må man tænke alternativt.

Her er blot et forslag – naturligvis med løn – som vil kunne opkvalificere de kommenede læger, skulle jeg mene.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: