0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Pressefoto: Dansk Sygeplejeråd.
Foto: Pressefoto: Dansk Sygeplejeråd.
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.sundhedsmonitor@pol.dk

Harun Demirtas: Jeg ønsker ikke at strejke – men det bliver vi nødt til

Jeg ønsker ikke at strejke. Men det kan vi sygeplejersker blive nødt til, da vores arbejdsgivere ikke har været villige til at rette op på vores vilkår, skriver sygeplejerske Harun Demirtas, der er næstformand i Kreds Hovedstaden i Dansk Sygeplejeråd.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jeg er en af dem, som har stemt nej til overenskomsten og sidst til mæglingsskitsen.

For mig og mange af mine kollegaer er det vigtigt, at vi får lov til at markere vores utilfredshed med vores løn og arbejdsvilkår.

Prøv at forestille dig at have en funktion i samfundet, hvor statsministeren og mange politikere har rost dig til skyerne i pressemøder, men i takt med vaccinernes udrulning i landet bliver du og din funktion langsomt glemt igen.

Sygeplejersker er vigtige og har altid været det. Men corona har tydeliggjort, hvor vigtig vores funktion er

Sygeplejersker er vigtige og har altid været det. Men corona har tydeliggjort, hvor vigtig vores funktion er. Derfor er det mig en gåde, at arbejdsgiverne ikke kunne bruge den viden fra corona konstruktivt i overenskomstforhandlingerne til at anerkende sygeplejerskerne.

For forhandlingerne er jo sket på et oplyst grundlag om, hvor meget en sygeplejerske kan, og hvor vigtige vi er.

Men det har arbejdsgiverne – kommuner og regioner – vendt det blinde øje til.

De erfarne bliver efterladt på perronen

Vi er en faggruppe, der føler sig svigtet. Og dette svigt er kun blevet større med tiden. Hvis man ser på resultaterne fra et endnu ikke offentliggjort forskningsprojekt fra VIA University College, viser det sig nemlig, at mange nyuddannede er usikre på, om de har lyst til at være i faget blot fem år efter, de blev færdiguddannet.

Erfarne og ældre sygeplejersker, som udgør rygraden af sygeplejen med deres store viden, er nok den gruppe, som føler sig mest svigtet.

En stor del af dem er oppe i alderen og har en ældre sygeplejeuddannelse. En uddannelse, som ikke er adgangsgivende til videreuddannelse, der kan give dem en skærm og et skrivebordsarbejde et sted i kommunen.

Det betyder ofte, at dem, som bliver tilbage på perronen, løfter kerneopgaverne tæt på sygesenge, men ikke mærker anerkendelse i lønkroner, fordi de allerede har opnået sidste løntrin – og dermed ikke har udsigt til et bemærkelsesværdigt lønløft i mange, mange år.

Skal leve med en politisk reform

Udover ikke at blive anerkendt ved overenskomstforhandlingerne skal min faggruppe også leve med tjenestemandsreformen fra 1969, som er politisk besluttet – og som politikerne ikke gør noget ved.

Det har for mit vedkommende været endnu en grund til at stemme nej.

At man udover de uacceptable vilkår og løn også skal føle sig nødsaget til at leve med en løn, der har diskrimineret mine kollegaer, alene fordi flertallet i faget er kvinder.

Det føles som en straf.

Jeg ønsker ikke at strejke. Men det kan vi sygeplejersker blive nødt til

Er det rimeligt at blive straffet, fordi man vælger et fag af interesse, som tilfældigvis har flere kvinder end mænd ansat?

Det mener et flertal af sygeplejerskerne ikke. Derfor er det vigtigt, at vi får mere anerkendelse.

Jeg ønsker ikke at strejke. Men det kan vi sygeplejersker blive nødt til, da vores arbejdsgivere ikke har været villige til at rette op på vores vilkår.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 4-800 ord til debat.sundhedsmonitor@pol.dk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: