0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Lægeforeningen
Foto: Lægeforeningen
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.sundhedsmonitor@pol.dk

Rathcke om udskudt 10-årsplan for psykiatri: Ikke flere forsinkelser, tak

Som situationen er lige nu, har jeg forståelse for, at arbejdet med psykiatriplanen udskydes med få måneder. Denne gang skal til gengæld være den sidste, skriver formand for Lægeforeningen Camilla Noelle Rathcke.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Sundhedsminister Magnus Heunicke (S) skrev for nylig på Twitter, at arbejdet med det faglige grundlag for den længe ventede 10-års plan for psykiatrien nu er udskudt »få måneder«.

Jeg ved, at covid-19 epidemien tærer på kræfterne (også) hos myndighederne, og at det er svært at finde tid og ressourcer til at beskæftige sig med meget andet end kontakttal, coronapas og vaccinationer.

Som situationen er lige nu, har jeg forståelse for, at arbejdet med psykiatriplanen udskydes med få måneder. Også selvom det desværre ikke er første gang, færdiggørelsen af det faglige forarbejde bliver udskudt.

Denne gang skal til gengæld være den sidste.

Situationen i psykiatrien er alvorlig og kalder på handling

For der skal ikke herske tvivl om, at problemerne i psykiatrien er så store, at vi ikke kan vente længere end netop »få måneder« på at komme i gang med planen.

Det er både min forventning og forhåbning, at det faglige forarbejde er klar senest i årets tredje kvartal, så selve 10-års planen kan sættes i søen.

Patienter udskrives før tid

Situationen i psykiatrien er alvorlig og kalder på handling. Helt aktuelt viser en rundspørge blandt knap 300 læger, der arbejder i psykiatrien, at et flertal af dem, 53 procent, hver uge er tvunget til at udskrive patienter med psykiske lidelser, før de er færdigbehandlede. Ellers er der ikke plads til nye, mere syge patienter.

Samtidig peger 8 ud af 10 læger i rundspørgen på, at der mangler sengepladser.

Når læger bliver nødt til at udskrive patienterne for tidligt betyder det, at mange af patienterne hurtigt bliver indlagt igen. En del af dem har så fået det værre, fordi de aldrig fik den hjælp, de havde brug for, første gang de var indlagt.

For en del roterer svingdøren desværre mange gange.

Svært at udføre sit arbejde

Vi har advaret mod problemerne i lang tid. Der mangler kapacitet i psykiatrien. Det har der gjort i mange år. Og det gælder både sengepladser og personale. Resultaterne fra rundspørgen viser, hvor udsultet og forsømt psykiatrien er.

Det er helt uacceptabelt – især fordi patienterne mister troen på, at behandlingerne har effekt. Samtidig mister de også tilliden til lægerne og det øvrige sundhedspersonale.

Af samme grund er der derfor også mange læger i psykiatrien, der er dybt frustrerede over, hvordan den pressede psykiatri gør det svært for dem at udføre det, de er sat i verden for – nemlig at give patienterne den behandling, de har brug for.

Ventet længe nok

Der er i den grad brug for langvarige løsninger for psykiatrien – og løsninger sikrer bedre koordination og samarbejde og skaber øget kvalitet.

Det kæmper Lægeforeningen for, og vi bidrager gerne til 10-års planen og de målsætninger, den skal have.

Derfor er det mit håb, at 10-års planen for psykiatrien ikke forsinkes yderligere. Ligesom jeg forventer, at alle kræfter sættes ind på, at vi får en ambitiøs, solid og gennemarbejdet plan til gavn for patienter med psykiske lidelser og deres pårørende.

Det skylder vi dem. Og de har ventet mere end længe nok.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 4-800 ord til debat.sundhedsmonitor@pol.dk.

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Læs mere: